Δευτέρα, 22 Οκτώβριος 2018
Home / Κουβεντιάζουμε / Τροχοίζουμε / Τα χαρακτηριστικά των ελαστικών του αυτοκινήτου

Τα χαρακτηριστικά των ελαστικών του αυτοκινήτου

  • Κατασκευαστής ελαστικών (Μάρκα)
  • Τύπος ελαστικού / Χαρακτηριστικό του πέλματος ελαστικού
  • Φάρδος σε mm εγκάρσιας τομής του ελαστικού
  • Αναλογία ύψους ελαστικού με το φάρδος ελαστικού σε %
  • Ακτινωτό ελαστικό
  • Διάμετρος ζάντας σε ίντζες
  • Κωδικός αντοχής ελαστικού
  • Δείκτης ταχυτήτων
  • Ελαστικό χωρίς μάνικα
  • Ημερομηνία κατασκευής (XX = εβδομάδα, X = έτος, < = 9. Δεκάδα) (Παιρετέρω πληρωφορίες)
  • Δείκτης φθοράς (1,6 mm)
  • Επιπλέον χαρακτηριστικά για ελαστικά με ενιχυμένες αντοχές
  • Ένδειξη για καταλληλότητα το χειμώνα για χειμερίνα ελαστικά και ελαστικά παντός καιρού.

Τρόπος κατασκευής ελαστικού

Το «R» αναφέρεται στα ακτινωτά. Είναι ο πλέον συνιθυσμένος τρόπος κατασκευής με ακτινωτή ταξηνόμιση με κλωστές κάρκας. Εώς την δεκαετία του 60 ήταν το στάνταρ το διαγώνιο ελαστικό. Εάν για ειδικές περιπτώσεις (π.χ. Oldtimer) κατασκευάζονται και σήμερα ακόμα αντί του «R» αναγράφεται ένα «D» ή ακόμα και «-«. Υπόδειξη: Επειτρέπεται η τοποθέτηση ελαστικών του ιδίου τρόπου κατασκευής. Ανάμεικτη τοποθέτηση διαγώνια και ακτινωτά ελαστικά στο ίδιο αυτοκίνητο απαγορεύεται βάση § 36 του Κ.ο.Κ.

Διάμετρος ζάντας

Η διάμετρος της ζάντας υπολογίζεται διαγώνια από την μία άκρη της ζάντας στην άλλη άκρη της ζάντας και και το μέγεθος αναφέρεται σε ίντζες ( » ). Τα συνιθυσμένα μεγέθη φτάνουνε από 10 » bis 20 «. Σε ελαστικά TD της Dunlop και επίσης σε TRX-, TDX-ελαστικά ή σε σύστημα PAX της Michelin αναφέρεται η διάμετρος της ζάντας σε χιλιοστά. Οι συνιθυσμένες διαμετρικές διαστάσεις κοιμένονται από 315 mm εώς 440 mm.

Κωδικός αντοχής ελαστικού

Κωδικός για το όριο αντοχής βάρους του ελαστικού. Για κάθε LI-αξία, απεικονιζώμενη σε έναν πίνακα, ορίζεται ένα συγκεκριμένο όριο αντοχής με μια καθοριζομένη πίεση αέρος.Π.χ. «85» = 515 kg. Τα τοποθετημένα ελαστικά πρέπει να αντιστοιχούνε τουλάχιστον στο αναφερόμενο στα χαρτιά του αυτοκινήτου LI διότι επιπλέον LI επιτρέπονται. Επιπλέον στοιχεία «Reinforced»: (12) Χαρακτηρισμός ελαστικών ιδιαίτερα υψηλής αντοχής βάρους. Καθοριστικός και εδώ είναι ο αναφερόμενος κωδικός LI.

Η διάσταση ενός ελαστικού

Ο τεχνικός τύπος των ελαστικών καθορίζετε από την § 36 του Κ.ο.Κ. Έπειτα τα ελαστικά αυτοκινήτων είναι τυποποιημένα με βάση τον ευροπαικό κανονισμό ECE-R 30.Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την επιγραφή του ελαστικού. Εντός αυτών των πληροφοριών συνοψίζονται όλα τα σημαντικά στοιχεία για τον οδηγό αυτοκινήτου. Ο κανονισμός απαιτεί πέρα από αυτό επιπλέον χαρακτηρισμούς όπως επωνημία κατασκευστή (1) και τύπο ελαστικού (2).

Φάρδος ελαστικού

Δηλώνεται σε χιλιοστά (π.χ. 175 mm).Σε κανονικό ελαστικό αυτοκινήτου αρκεί το φάρδος της εγκάρσιας τομής από ονομαστικά 125 mm (π.χ.. 125/80 R 12) εώς περίπου 335 mm (π.χ. 335/30 R 19). Το φάρδος αυξάνεται κατά 10-mm-βήματα. Ειδικά ελαστικά για νέα συστήματα ρόδα-ελαστικού (π.χ. TD-ελαστικά της Dunlop ή TRX- ή TDX-ελαστικά της Michelin) έχουνε διαφορετικά μεγέθη φάρδους σε χιλιοστά. Το φάρδος επεκτείνεται από 160 mm εώς 240 mm. Το πραγματικό φάρδος παρεκκλίνει, λόγω της συνιθισμένης ανοχής κατασκευής, συνήθως από το ονομαστικό ελάχιστα και διαφέρει από κατασκευαστή σε κατασκευαστή για λίγα χιλιοστά. Επίσης εξαρτάται από το φάρδος της ζάντας στην οποία είναι τοποθετημένο το ελαστικό.Η νόρμα των ελαστικών, επιτρέπει την τοποθέτηση των περισσότερων ελαστικών σε ζάντες με διαφορετικό φάρδος. Αυτές οι διαφορές στο φάρδος μπορεί να είναι η αιτία για ορισμένα αυτοκίνητα να ταιριάζουν ελαστικά από συγκεκριμένους κατασκευαστές (δέσμευση μάρκας) ή μονάχα σε συνδιαζμό με συγκεκριμένη ζάντα, μιας και σε αυτήν την περίπτωση μονάχα αυτά τα ελαστικά να είναι ασφαλές για όλες τις χρήσεις. Επίσης η χρήση αλυσίδας μπορεί να δεσμεύεται με συγκεκριμένους κατασκευαστές και συνγκεκριμένο φάρδος στην ζάντα.Θαπρέπει να δωθεί βάση στα χαρτία του αυτοκινήτου και στις οδηγίες χρήσεως.

Αναλογία ύψους-φάρδους / Σειρά ……/50, /60, /70, /80

Εδώ αναφερόμαστε στην αναλογία από το ύψος προς το φάρδος σε ποσοστό επί τοις εκατό της εγκάρσιας τομής. Το /50 σημαίνει πως το ύψος του ελαστικού ανέρχεται στο μισό του φάρδους του ελαστικού. Όσο μειώνεται αυτή η αναλογία αριθμητικά τόσο ποιο χαμηλό εμφανίζεται το ελαστικό κάτι που συνηθίζεται στα σπορ αυτοκίνητα (225/45…). Εξαίρεση: Στα ελαστικά των σειρών 80 και 82 ήτανε παλιά ο χαρακτηρισμός «…/80» μη σύνηθες  και επομένως μπορεί στα χαρτιά του αυτοκινήτου να αναγράφεται το «155 R 13». Στα σημερινά δεδομένα αυτό μεταφράζεται σε «155/80 R 13».

Σύμβολο ταχύτητας (GSY, επίσης «Speedindex»)

Γράμματα που συμβολίζουν την ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα του ελαστικού. Στα γράμματα αντιστοιχούνε οι παρακάτω κατηγορίες ταχυτήτων.

 

Πάντα με την υπογραφή Sianis Tyres

Check Also

Τι είναι η Καλίμπρα;

Καλίμπρες υπάρχουν πολλών ειδών όπως επιδαπέδιες, ανυψωτικές, μεταφερόμενες ανυψωτικές και μη. Σε γενικές γραμμές μιλάμε …